با چیدمان جدید مقاطع تحصیلی، فرصت مطالعات عمیق، پژوهش و استعدادسنجی دانشآموزان در دورهی دوم دبیرستان بسیار کمتر از قبل شده است. سال دهم، سال آشنایی با مقطع جدید است و سالهای یازدهم و دوازدهم نیز وقت دانشآموزان به امتحان نهایی و کنکور صرف خواهد شد. این شد که نیاز به استعدادسنجی از مقاطع پایینتر و برنامهریزی برای توانمندیهای دانشآموزان در دستور کار آیریسک به عنوان گستردهترین مرجع آموزشی المپیادهای علمی در ایران قرار گرفت. پیگیری وضعیت تحصیلی و استعدادیابی با آزمونهای هدفدار و همگام با برنامهی درسی دانشآموزان سالهای هفتم، هشتم و نهم، اولین برنامهی پیاده شده در این زمینه بوده است.
ویژگی ها و مزایای آزمون های گچ سفید
اتاق فکر آزمونهای گچ سفید، دارای سابقهی طولانی در طرح سوالات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان کل کشور و مدیریت و مشاوره در مدارس عیرانتفاعی برتر هستند. همچنین برای طراحی و چینش این آزمونها از همکارانی کمک گرفتهایم که علاوه بر سالها تجربهی آموزشی در مدارس برتر، دارای مدالهای رنگین المپیاد، مدارک ممتاز تحصیلی و تالیف کتابهای متنوع در حوزهی آموزش کودک و نوجوان هستند. تفکیک درس علوم به سه بخش فیزیک، شیمی، زیست شناسی در آزمونهای گچ سفید و ایجاد بخش سوالات هوش و خلاقیت بر مبنای این طراحی است.
گذر از دورهی اول دبیرستان به دورهی دوم یکی از دغدغههای خانوادهها در کل کشور شده است. از یک سو دانشآموز با راهیابی به مدارس خاص، میتواند مسیر ورود به دانشگاه و کنکور را بهتر طی کند و از سوی دیگر همکلاس شدن با دیگر دانشآموزان کوشا و درسخوان، احتمالا مسیر اخلاقی وی را نیز در جهت رشد قرار میدهد. به همین دلیل، گچ سفید علاوه بر نگاه المپیادی، آزمونهای ورودی تیزهوشان و مدارس برتر را نیز کاملا بررسی کرده است و در بخش طراحی سوال، طراحان آزمونهای ورودی تیزهوشان را قرار داده است.
گاهی یک تصویر و چند جمله، تاثیری به مراتب بیشتر از چند صفحه کتاب دارد. برای همین برای آزمونهای گچ سفید فیلمهای آموزشی را آماده کردهایم که پیش از آزمون بچهها را با روند سنجش آشنا کند و پس از آزمون مشاوری توانمند همراه ایشان باشد. در این فیلمها انواع هوش، هدف سوالات، مسیر رسیدن به جواب صحیح و نوع تفکر خلاق بررسی شده است.
کارنامهی آزمونهای گچ سفید برای هر فرد دارای چند بخش تشریحی مختلف است. اول اینکه دانشآموز در زیرگروههای درسی آزمون نمره، رتبه، پاسخگویی به سوالات سخت و ساده و و تراز را به طور جداگانه و مجموع با در نظر گرفتن ضرایب مشاهده میکند. دوم در نمودارهایی وضعیت پیشرفت وی و مقایسه با نفرات برتر و جایگاه هر زیرگروه برای وی مشخص میشود. سوم، در جدولی بزرگ، وضعیت هر سوال، سرفصل و درجهی سختی آن و درصد پاسخگویی کل شرکتکنندگان را میبیند. اگر پس از اعلام نتایج هر شرکت کننده دو ساعت وقت بگذارد و کارنامه را به طور کامل تحلیل کند، میتواند شخصا برنامهی جزیی و حتی ساعتی مطالعهی خود را تا آزمون بعد طراحی کند.
آزمونهای گچ سفید طراحی شده برای چالش ذهنهای فعال و دانشهای تخصصی است. در چنین آزمونی همهی سوالات ارزش یکسانی ندارند و باید دانشآموز بداند که سوالی که صحیح یا اشتباه پاسخ داده در چه جایگاهی قرار دارد. اینگونه است که میتواند بفهمد برای آزمونهای بعدی و انتخاب رشتهی المپیاد یا آزمون ورودی دوره دوم دبیرستان باید بر کدام مورد تاکید کند؛ مطالعات عمیقتر، دقت در جلسه، مرور محاسبات، زمانبندی یا دیگر موارد؟! در کارنامههای تفصیلی گچ سفید، برای اولین بار در ایران درجهی سختی هر سوال مشخص میشود تا دانشآموزان بدانند در مقابل کدام سوالات راحت باختهاند و از پس کدام سوالات سخت برآمدهاند.
اینکه جواب هر سوال کدام گزینه است، کمترین انتظار از پاسخنامهی یک آزمون آزمایشی و آموزشی کامل و مناسب است. میدانیم که تا یک روز پس از آزمون زمان طلایی یادگیری آن است و اگر دانشآموز نکات سوالات را مرور کند، به خوبی آن را فرا خواهد گرفت. در پاسخنامههای گچ سفید علاوه بر یادآوری مطالب آموزشی هر سوال، ریزهکاریها و نکات دقتی گزینههای غلط نیز بررسی شده است تا دانشآموزان کنونی و دانشپژوهان آینده بتوانند اشکالات خود را برطرف کنند و حتی سوالاتی که درست پاسخ دادهاند را از دیدگاهی جدید بررسی نمایند.
قرار نیست تحصیل و استعدادسنجی یکی از بخشهای بزرگ سبد هزینهی خانواده باشد. گچ سفیدیها، همگی با مشکلات اقتصادی آشنایی دارند و تمام سعی اتاق فکر و طراحان بر این بوده است که بالاترین کیفیت را با پایینترین هزینه به تمام نقاط کشور ارایه کنند. نکات منحصربهفردی در آزمونهای گچ سفید وجود دارد که همگی پس از بررسی و شناخت از دانشآموزان طراحی شدهاند، اما کمترین هزینهی ممکن برای تمام این خدمات در نظر گرفته شده است، پس اصلا جای نگرانی نیست!